“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Afscheid en the big five!

Hallo mensen! Zo, we zijn weer een (bewogen) maand verder sinds het laatste verhaal. Heel veel valt er eigenlijk niet te vertellen. Redmer is inmiddels alweer aan het werk voor Aegon en ik zit hier in mijn uppie in de zon in Durban. Ook niet verkeerd, al zeg ik het zelf;) Eerst weer even een verslag van onze gebeurtenissen. We waren op 25 juni gebleven. We zijn uiteindelijk via La Paz (waar Julbert nog heerlijk door zijn enkel ging) en Cuzco (leuke hereniging met Yuri) in Lima beland. De reis van Cuzco naar Lima duurde 21 uren. Eigenlijk was dit helemaal geen probleem: we hadden een heerlijke bus met super grote plaatsen en zo nu en dan zelfs WIFI. En dan voor 50 euro... In Lima hebben we van het goede genoten en het noodzakelijke gedaan. Dit houdt onder andere in dat Julbert zijn camera heeft laten schoonmaken en dat Redmer zijn nachtlenzen eindelijk heeft opgehaald.  Het ophalen van een pakketje gaat in Peru blijkbaar niet zoals in Nederland. In,  laten we zeggen, Arum komt de postbode aan de deur en die vraagt 3 handtekeningen en een dropje en je bent de man.  Wij gingen in Peru naar het door ons zelf opgegeven TNT exprescentre. Dit keer hadden we alles bij ons om dit tot een goed einde te brengen, dachten we. Net zoals de eerste keer vingen we ook nu weer bot. Zelfs het track en trace nummer was niet bekend. Maar we konden het wel even bij SER post proberen.  Dus wij naar SER post. Die heeft wat mensen voor gebeld en vertelde dat we de volgende dag naar het distributie centrum van SER post moesten gaan, hier zou het pakketje moeten zijn. Dus wij de volgende daar naar toe. Eerst met de uitstekende metrobus en vervolgens een stuk lopen, maar we vonden het.  Wij met zijn tweeën de ingang in en bij het loket vragen. We waren bij de verkeerde deur, we moesten een verder. Weer naar buiten en de volgende deur naar binnen. Hier moesten we wachten tot we aan de beurt waren. De aardige man vertelde ons dat we om het gebouw moesten lopen en vervolgens de achter ingang moesten nemen. Wij omlopen.  Alleen Redmer mocht naar binnen, dus ik bleef rustig buiten wachten. Na ongeveer een uur kwam Redmer weer naar buiten om kopie's te maken van zijn paspoort. Hij weer naar binnen. Nadat hij alle formaliteiten had afgewikkeld kwam hij 2 uren later naar buiten gewandeld, met de lenzen en de lenzenvloeistof. In totaal meer dan een halve dag onderweg dus om een pakketje op te halen. Gelukkig hadden we de tijd.  In Lima hadden we geluk dat de juiste mensen troffen: we zijn naar een locale club (gekte), een fonteinpark (nat, toch Redmer(a)?) en de meest exclusieve club van Lima geweest. Wat een heerlijke afsluiter.  Op maandag 9 juli gingen we dan echt op het vliegtuig terug naar Amsterdam. Redmer werd nog omgeroepen op het vliegveld. Zijn tas bleek verdacht te trillen: ja, de tondeuse stond nog aan. Ook weer opgelost. Na een goede en voorspoedige vlucht kwamen we aan in Madrid en in Amsterdam stonden onze families al op ons te wachten!  Na een goede bak koffie en nog een gingen de Brouwers weer richting Arum. Een plek waar ik voorlopig nog niet zou komen, dacht ik.... We hebben er een fijne dag van gemaakt. Naast praktische zaken als arbeidscontracten ondertekenen, telefoon uitzoeken en welke leaseauto het nu moest worden, hebben we vooral verhalen uitgewisseld. Het was gezellig.  Die avond vloog ik eerst naar Londen en zou dan naar Kaapstad door vliegen. Helaas dacht het weer daar wat anders over. Mijn vlucht naar Londen had vertraging waardoor ik mijn aansluiting miste. Na veel gewacht in Londen kon ik uiteindelijk slapen in het Hilton. Ook niet verkeerd dacht ik zo.  Op woensdag 11 juli ging ik weer terug naar het vliegveld om te horen hoe de zaken er voor stonden. Het zag er niet al te best uit, op zijn ergst zou ik er nog in ieder geval 4 dagen zitten. Ik moest me sowieso een uur voor vertrek van de volgende vlucht melden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik was er meer dan een uur van te voren en op het laatste moment kon ik toch mee. Bagage ook? Ja, dat zou automatisch gaan.  Toen ik op donderdag 12 juli in Kaapstad aan kwam was er uiteraard geen bagage. Jammer, maar ik was in ieder geval in Kaapstad:D Op vrijdag 13 juli had ik een plan klaar liggen. Helaas kreeg ik slecht nieuws uit Arum: ik wilde weer terug naar Nederland. Dus zaterdag stond in het teken van regelen en zondagmiddag werd ik opgehaald vanaf Schiphol door twee geweldige vrienden. Op zaterdag 21 juli ben ik weer terug gevlogen. Kaapstad deel 2 zeg maar. Zondag ben ik naar de waterfront geweest. Niet heel bijzonder, maar wel even langs het stadion van Ajax Cape Town gelopen.  Maandag 23 juli ging ik met het vliegtuig door naar Johannesburg. Ik had veel slechte verhalen gehoord over Johannesburg, maar daar en tegen veel goede verhalen over Kruger nationalpark. Die wou ik dan ook graag bezoeken. Hier in Zuid Afrika spreken ze van de "big five". Dit zijn de volgende dieren: olifant, neushoorn, waterbuffel, leeuw en luipaard. Je zou ze allemaal kunnen spotten daar, maar Kruger is wel ongeveer net zo groot als Nederland dus ja, ze kunnen ook even ergens anders zitten... Dinsdag 24 juli werd ik opgehaald voor een zes uur durende busreis naar onze lodge. Bij aankomst snapte ik direct waarom de tour niet goedkoop was: het was een prachtig onderkomen. We gingen meteen met een typische open jeep op pad en al gauw kwamen we een aantal giraffen tegen.  Het leuke van de beesten is dat ze gewend zijn aan auto's. Ze negeren die dingen gewoon. Op het moment dat je uitstapt wordt het echter een ander verhaal. Dan worden ze agressief of rennen ze juist weg.  Bij een drinkplaats lag een nijlpaard te badderen en onze gids en chauffeur had een aantal neushoorns gespot. Dus daar ook even naar toe natuurlijk. Op minder dan 20 meter liepen ze voorbij.  Op de radio werd omgeroepen dat er leeuwen gespot waren, wij er naar toe natuurlijk. Helaas, geen geluk dit keer. Die avond hebben we een heerlijke maaltijd gehad en gingen we niet te laat naar bed. De volgende ochtend hadden we namelijk een echte bushwalk op het programma!  Woensdag 25 juli. Vroeg maar alert waren we wakker. We gingen met een ervaren gids in de auto naar een rivier. Onderweg kwamen we een kudde waterbuffels tegen. 2 van de 5 gezien dus! Voordat we daadwerkelijk gingen lopen kregen we nog een goede instructie. "it's very dangerous and don't run, stand your ground" was de boodschap. Hij had voor het gemak wel een geweer bij zich. Detail: we hadden de auto midden in het territorium van een zwarte neushoorn geparkeerd... Die neushoorn hebben we gelukkig (of helaas) niet gezien. De gids was ervaren en vertelde ons erg veel over diverse beesten en bomen die er leefden. Zo zagen we afdrukken van hyena's, leeuwen en nijlpaarden. Die nijlpaarden (gevaarlijkste beesten van Zuid Afrika) zouden we later nog opzoeken. Ze lagen heerlijk in het water en wij klommen op een nabij gelegen rots. Als ze eenmaal in het water zijn, komen ze er ook niet meer uit. Op ongeveer 10 a 20 meter lagen een 10 tal nijlpaarden in het water, inclusief kleintjes. Ik heb nog nooit zo'n lekker ontbijt gehad, heerlijke ervaring.  We liepen verder en buiten een paar aapjes niet veel gezien. Die middag zijn we nog eens met de jeep op pad gegaan. Leeuwen wouden we graag zien, maar helaas. Ze lieten zich niet zien.  Ik vergeet bijna de antilopen te vermelden: die zag je overal. Zijn mooie beesten, maar je raakt snel verzadigd als je zoveel ziet! Die avond "verhuisden" we naar een andere lodge. Hier liepen alle dieren gewoon tussen de huisjes rond. Het was zelfs mogelijk om leeuwen en luipaarden hier te zien (zeiden ze, we hebben alleen antilopen gezien;))  Na een heerlijke maaltijd was het tijd voor een kampvuur. Hier hoorden we verhalen over een slechte safari (van de mensen die die dag naar Kruger waren geweest) maar met een spectaculair slot: 2 leeuwen brachten een gnoe neer. Een indrukwekkend gezicht. Dit beloofde nog wat voor de volgende dag.  De volgende dag was: Kruger dag. Eindelijk gingen we dit beroemde park bezoeken. We werden niet teleurgesteld. Hoewel het eerst erg mistig was, trok dit snel op. In de verte konden we auto's aan de zijkant van de weg zien staan. We vroegen hen wat er te zien was. Leeuwen! 4 stuks lagen te eten aan een, alweer, gnoe. Gnoe's zijn de stomste beesten van de natuur, aldus de chauffeur. Ze voelen als eert het gevaar en alarmeren alle dieren. Als iedereen in veiligheid is gaan ze zelf, als laatste, weg. Met andere woorden: kandidaat nummer 1 voor de leeuw.  De leeuwen werden vergezeld door de hyena's en een aantal jakhalzen. Blijkbaar hadden de leeuwen genoeg gegeten want ze kwamen allen met een stuk vlees (1 zelfs met het hoofd van de gnoe) naar ons toe lopen! Ze gingen achter een bosje langs de weg, waar wij stonden geparkeerd, liggen. Wat een geluk.  Op het moment dat de leeuwen het kadaver achter hadden gelaten sloegen de hyena's hun slag. Met veel gekrijs en gelach werden de poten en andere overblijfselen naar een veilig oord gebracht.  Toen was het tijd om door te gaan. We waren erg onder de indruk en enthousiast over wat er meer zou gaan komen! Onderweg kwamen we meer gnoe's, zebra's, antilope's en giraffen tegen. Op een gegeven moment kwamen ook de olifanten om de hoek kijken. We wachten even totdat ze over gingen steken. De leider van het stel was blijkbaar niet zo gecharmeerd van ons en kwam op ons af lopen, met grote oren en draaiend hoofd. Op minder dan 5 meter stopte hij en vond de chauffeur dat het tijd was om door te gaan... (4 van de 5). Na de lunch kreeg de gids informatie over een gespotte luipaard. Uiteindelijk vonden we hem. Hij zat in de boom en helaas niet zo dichtbij. Uiteindelijk ging hij toch even over een tak lopen en konden we onze foto's maken:D (5 van 5!).  Verderop lag nog een groep neushoorns in de schaduw van een minuscule boom.  Tot slot hadden we nog bavianen, nijlpaarden, krokodillen, struisvogels en everzwijnen gezien. Kortom: een onvergetelijke dag! Vrijdag stonden we weer vroeg op voor een kleine wandeling. Hoogtepunt was het spotten van rennende giraffe's. Erg leuk. Na het ontbijt gingen we weer terug naar Johannesburg.  Zaterdag ben ik in het hostel gebleven. Relaxen aan het zwembad en rugby kijken. Geen slecht tijdverdrijf.  Zondag 29 juli heb ik een dagje in de bus doorgebracht. Uiteindelijk kwam ik in Durban. Hier ben ik nu nog en ben lekker aan het relaxen, oa aan het strand.  De planning: Arjan komt aankomende vrijdag naar Kaapstad. Ik zal hem opvangen op het vliegveld. We gaan in de auto lekker rondtouren langs de gardenroute. Ik heb er zin in! 22 augustus zijn we beiden weer terug op Nederlandse bodem. Vanaf vandaag dus nog 3 weken. Nog 1 blog en 1 foto sessie. Tot snel! Groeten, Julbert

Reacties

Reacties

jisca

Heel veel succes en geniet lekker van die laatste drie weken met je broertje!

Jacky

Veel plezier met Arjan en je laatste trip ,geniet ervan .

antje en lammert

hoi Julbert
jij in afrika wij in zweden en noorwegen we lijken wel een stel sigeuners die geen thuis meer hebben.
gelukkig is dat niet zo en hebben het thuis ook prima naar de zin.
de big five lopen hier niet rond maar zijn een stukje kleiner.
we wensen je nog een fijne tijd met Arjan en oan't sjen yn 't Heitelan

groetnis Antje en Lammert

Gerda

Prachtig verhaal weer tis net animal planet maar dan in t echt :p.. Veel plezier straks met arjan! Xx

joke

Ha Julbert, goed om te lezen dat je het weer naar de zin hebt.
geniet van de laatste weken een fijne tijd met Arjan.
gr, Joke.

Bianca Visser

Hee Julbert, lekker genieten !! Wat je allemaal hebt meegemaakt in de afgelopen periode is ech top. Binnenkort zie ik je weer Collega !! Heel veel plezier nog.

Groeten Bianca

Annemarie

Hey Julbert ook ik heb je verhaal gelezen met plezier wat een ervaring weer.
Geniet van de laatste weken en doe voorzichtig, haha.

Jolanda

Hoi hoi

geniet van je laatste paar weken! dan is het back to the real world! tot snel:)

de epema,s

veel plezier nog samen met je broer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!