“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Geweldig Nieuw Zeeland

Hallo mensen! Hier dan eindelijk weer een berichtje van mij. Ik zou hier bijna neerzetten: ons. Zo automatisch gaat dat dan.  In ieder geval: ik zit op dit moment in het geweldige Nieuw Zeeland. Terwijl ik hier zo'n beetje verbrand als ik te lang in de zon zit, verwachten jullie dat HIJ komen zal. Tsja, je kan niet alles hebben;) Goed, waar waren we gebleven. Volgens mij was dit op vrijdag 27 januari.  Die dag hebben we een mooie dag gehad. We stonden op tijd op om naar het Royal Palace te gaan. Dit zou een van de mooiste attracties van Bangkok moeten zijn. Toen we daar eenmaal aankwamen wisten we wat het sowieso was: druk. We konden over de koppen lopen. Daarbij kwam nog dat de entreekaartjes ook nog erg duur waren. Aangezien we ook al naar het aquarium gingen (ze mocht kiezen tussen Madame Tusauds en het aquarium) besloten we dan maar naar het nationaal museum te gaan. Veel minder toeristisch en ook veel minder mooi. We waren beide erg melig en daardoor werd het toch wel erg leuk. Nadat we ons lunch vlakbij Kaosan road zijn we terug gegaan om ons klaar te maken voor het Aquarium! Het aquarium was erg mooi en we hebben zo'n beetje alles gezien wat er onder water te zien valt. Het was compleet met glazentunnel, haaien, souvenirshop en tuktuk. Kortom een mooie laatste dag, al zeg ik het zelf. Zaterdag 28 januari was het vroeg op staan. Het moest er een keer van komen en dit was het moment: Gerda ging naar huis. En niet alleen zij maar ook de beide fietsen gingen mee. Uiteraard kon ze dit niet alleen sjouwen dus ik besloot mee te gaan naar het vliegveld;) Het was een heel gehannes om de fietsen, de bagage en Gerda op het vliegveld te krijgen, maar uiteindelijk hebben we dat toch gered. We waren verschrikkelijk blij toen we hoorden dat alles goed was en dat we slechts 160 euro hoefden te betalen (het hoofdkantoor in Moskou rekende ons het dubbele voor).  Bakje? Ja, toch nog maar even een bakje doen. Heerlijk bakje cappuccino gehad. Toen was het echt tijd voor Gerda om door de poortjes te gaan. Na een stevige knuffel ging ze dan. Voor degenen die het nog niet weten: alles is goed gegaan en de geruchten gaan dat Gerda zelfs alweer op de ijzers is gesignaleerd.  Mijn eigen vliegtuig vertrok op 1 februari naar Nieuw Zeeland, Christchurch om precies te zien. Ik had dus nog 3 dagen om dingen te regelen. Helaas hadden wij een behoorlijk productief weekje gehad dus er viel niet zoveel meer te regelen. Wel heb ik mijn geliefde camera weten te laten maken. Op een onbewaakt ogenblik was deze namelijk gevallen en het pinnetje dat de flits naar beneden houd was afgebroken. Niet heel erg maar wel lastig. Overal gehoord: duurt sowieso 2 a 3 weken. Toen kreeg ik de tip om naar het Nikon service center te gaan. Dat was een gouden  greep. In een enorm gebouw (Empire tower) moest ik naar de 45ste etage. Gelukkig hadden ze een lift. Eenmaal daar vertelden ze me dat het 2 dagen zou duren. Precies goed:D Ook dat was weer geregeld.  Verder die dagen lekker rustig aan gedaan. Op woensdag 1 februari was het dan eindelijk zover: de reis ging door naar NZ. Onderweg sprak ik al met verscheidene Kiwi's (bijnaam voor Nieuw Zeelanders) waardoor ik al behoorlijk enthousiast werd. Na een vlucht van circa 14 uren kwam ik dan eindelijk in aan op donderdag 2 februari. Mijn eerst indruk was: KOUD! Het was maar 15 graden en dat was toch wat anders dan de 25 + graden in Bangkok.  Christchurch is de grootste stad van het zuider eiland. Zoals veel van jullie misschien weten is het vorig jaar getroffen door een aardbeving (en nog vele naschokken). Dit heeft een behoorlijk effect gehad op de stad. Het centrum is nog steeds gesloten voor publiek. De oude kathedraal is bijna geheel ingestort en het is werkelijk een doolhof om van a naar b te komen. Ik had een bus naar het stadscentrum genomen. Eenmaal daar vroeg ik de weg naar mijn hostel. De vrouw en haar dochter wezen me vriendelijk de weg. Maar het was wel een eind lopen zeiden ze. Of ik niet even met hen mee wou rijden? Nou, ehm, ja! Het was verschrikkelijk lief. Wat een goede tweede indruk;)  Op vrijdag 3 februari heb ik gebruik gemaakt van de fietsen die aangeboden waren. Nadat ik even de ramptoerist heb uitgehangen en foto's had gemaakt van half ingestorte huizen die afgebroken werden, belande ik in de, nog intact zijnde, botanical gardens. Wat direct opviel was de helderheid van het water. Dat zie je hier overwal. Zelfs in de stadswateren kun je nog gewoon tot de bodem kijken. Dat is weer eens wat anders dan de Arummervaart;) Hier ontmoete ik Plam, ze komt uit Bulgarije en we zouden elkaar later weer tegen komen onderweg.  Op 4 februari heb ik mijn vervoer maar eens geregeld. De keuze is gevallen op "the Kiwiexperience". Zij hadden verre weg de beste deal om heel NZ door te cruisen. In 20 dagen kun je heel het land zien. Prima! Daarna ben ik naar Sumner gegaan, een mooi plaatsje aan de kust. Helaas was het nog steeds koud en er was verder niet zoveel te zien. Maar weer in de warme bus terug. Op 5 februari stond ik te popelen om de bus te pakken naar Kaguero. Dit ligt ten noorden van Christchurch. De bus zou mij om 14uur op pikken dus ik had nog zat tijd om even een filmpje te kijken met een Chinese reiziger. Uiteindelijk heeft hij mij naar het busstation gebracht. Enorm aardig! Bij de bushalte ontmoette ik een aantal leuke mensen. In de bus heb ik mijn Ipad maar eens tevoorschijn gehaald en hebben we een potje Monopoly gespeeld. Helaas, dit keer tweede.  Kaguero was een mooi plaatsje aan de zee waar je ook met wilde dolfijnen kon zwemmen. Aangezien het erg prijzig was (100 euro) heb ik die kans maar laten varen. Wellicht dat die kans zich nog eens op Curacao voor gaat doen. 6 februari hadden we een lange dag in de bus voor de boeg. We gingen namelijk naar het Abel Tasmanpark, naja naar het nabij gelegen Kaiteiriteiri. Hier sliep ik in een hostel aan de zee. Heerlijk en helemaal nu de zon meer begon te schijnen. Die avond hebben een paar jongens en ik een heerlijke duik genomen in de koude zee.  Voor gister was heerlijk weer voorspeld. En dat werd het ook. Plam, die ik eerder in Christchurch had ontmoet, en ik besloten een wandeling te maken door het nationale park. Het was geweldig. Ik zal proberen binnenkort de foto's op de website te plaatsen. Maar bijna alle foto's zien eruit als op een vakantiekaart. Onvoorstelbaar mooi. We hebben uiteindelijk zo'n 10 kilometer gelopen en hebben op diverse, prachtige stranden gelegen. Wat een geweldig leven.  Vandaag (8 februari) zijn de anderen alweer vertrokken naar het volgende plaatsje. Eerst nog wel even met zijn allen een wandeling gemaakt door de heuvels. Prachtig! Verder heb ik lekker op het strand gelegen en genoten van de nog steeds warme zon. Een heerlijk leven! Dat was het voor eerst. Nog even een korte impressie van de dingen die ik binnenkort ga doen: - raften - gletsjer beklimmen - mount doom (Lord of the Rings) beklimmen - bungeejump (?) - genieten - heit en mem opzoeken op Curacao Geniet van het koude weer en laten we hopen op een elfstedentocht! Groeten, Julbert    

Reacties

Reacties

antje en lammert

hoi julbert, terwijlwij hier temperaturen van soms -16 hebben lig jij lekker aan het strand, het is ongelijk verdeeld maar je horizon wordt steeds breder kunnen ze je niet meer afpakken.
hier hebben we allemaal de bekende koorts, maar het wordt spannend of hij nog doorgaat dooiaanval op komst en dat moeten we niet hebben.
je familie ook al gesignaleerd op schaatsen dus die hebben ook even tijd om te genieten.
verder fijne tijd toegewenst, en we volgen je verslagen met aandacht.
groeten Antje en Lammert

Gerda

Heej Alde!
Ik zit op het puntje van mijn stoel te lezen, het klinkt allemaal weer super en bij dat lijstje van dingen die je nog gaat doen wordt ik helemaal jaloers;). Ook alweer op het fietsje gezeten las ik, het blijft een mooi vervoersmiddel he;). Sta inderdaad al volop op de ijzers het is van subtropisch naar sybirisch maar alles heeft zijn charme en zo kan ik de fietsbenen toch nog mooi in vorm houden!!

Groetjes! (ook van mijn heit en mem)

Klaas

Klinkt super jonge! Verhalen worden wel korter zo zonder Gerda :-P Veel plezier seun!

xxx

Jolanda

Hey hoi,

Mooi man, blij dat je je zelf ook kunt redden zonder gerda:) en aan het ver eenzamen bent! Have fun in Nieuw Zeeland en ik kijk uit naar de pica's! Wij schaatsen hier nog een rondje!

Jolanda

ik bedoel natuurlijk en NIET aan het vereenzamen bent!

Edwin de Wit

Do skammest die ik nergens foar. Gerda is nog net fuot of do hast al wer een oar frammes! Mar wol mooi dost d'r sa iepen ien bist! :-)

Veel plezier daar. Zal de komende weken aan je denken...

Marga

Hey julbert,
Wat is dat toch prachtig om dien ferhalen te lezen... Je soene der toch suver sin oan krije. Wat geweldig dat jim heit en mem nei curaqua komme. Super om se wer even te sjen natuurlijk.. en al hielendal mei die heerlijke temperatuur der ha ha. Hef et weekein arjan en gerda nog troffen op redens ien arum, gerda hie een lekker brun kleurke en se hie et prachtig hant fertelde se.
Hjir alles best. We geniete fan us gezinsutbreiding. Marije is al wer goed 4 wike en se docht een super goed.
Geniet nog lekker fan alles wast tjin komst en ik hoar dien ferhalen iene gaten.
Goetsies ut et Koude Wytmarsum!!

Joke

Ha Julbert,
Geweldich om dyn ferhalen te lezen, do dochst it geweldich. Jun begjinne mei foarstellings fan de krite en we misse dy der wol by natuerlik. folle plezier noch en ik sjoch ut nei dyn folgjende ferhael.
Groetnis (bufrou) Joke.

Grietje & Ido

Ha die Julbert,
Het blijven mooie verhalen! En: dank voor je kaartje! Zag dat-ie er een week of drie over gedaan heeft om hier te komen... Hoop dat je een beetje bijgekomen bent van de zware nacht? :)

Tot later!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!