“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Van Chiang Mai naar Fang

Lieve fans!

Hier weer even een nieuw verhaaltje.

Dinsdag 25 oktober hebben we de laatste voorbereidingen getroffen. Het was uiteindelijk wel een relaxt dagje en we keken uit naar 16uur. Dit was het moment dat we onze fietsen op konden halen! Na een proefritje hebben we onze pareltjes weer terug bij de fietsenwinkel gebracht omdat we ze zelf niet in onze kamer konden hebben. We hebben nog overwogen om woensdag een rustdag in te lassen, echter na lang beraad besloten we toch echt te gaan:P.

Woensdag 26 oktober was onze eerste fietsdag. En wat voor 1! Mede dankzij twee keer fout fietsen hebben we direct 78 kilometer gefietst (maarja Gerda wil dan ook terug komen met een 'bealig as een plysjehynder'). De route was erg mooi, na 40 kilometer werd het heuvelachtig en we zijn door een aantal leuke dorpjes gefietst. Uiteindelijk kwamen we verlept en in verre staat van ontbinding bij het aangegeven hotel aan. Helaas voor ons was die al een tijdje verlaten. Ook deze was in verre staat van ontbinding, waarschijnlijk mede veroorzaakt door een brand. Dus improviseren! Wij hebben een local gevraagd naar een goedkope slaapplaats. Die hebben we gevonden ook. Wat een proces. Het was een soort huis waar ook andere mensen woonden en er waren heel veel buren. Helaas was geen van allen de beheerder en konden ook geen engels. Met veel handen en voeten (ja, meer dan 8) kregen we het toch voor elkaar. De kamer was niet super, maar we konden in ieder geval slapen. Best trots op ons zelf.

Donderdag 27 oktober zijn we verder gefietst, naar het beroemde Malee's Guesthouse (google maar even!). Onderweg zijn we bij een Elephant trainingcentre langs geweest. Erg leuk om die enorm dikke beesten in de rivier te zien badderen. Ook werd gedemonstreerd hoe nuttig ze kunnen zijn in de jungle, bijvoorbeeld bij het verleggen van boomstammen. Bij het verlaten van het park had Julbert een fan; een thais vrouwtje (wel met haar man maarja dat maakte haar schijnbaar niet uit). Ze wou graag met onze sexylexy Julbert op de foto..:P dus vooruit. Maar ze wist niet van ophouden, we hebben zelfs haar email adres gescoord ;)haha. Na het park zijn we door gefietst enna wat heuvels (en geklaag) kwamen we al snel in Malee's. Malee's bleek een geweldige plek; komt echt dicht bij paradijs:P. Een paradijs is: zon, bergen, zwembad en een sierlijke potvis (de rol van de laatste heeft Gerda op zich genomen).

Vrijdag 28 oktober. We hebben besloten twee rustdagen in te lassen in Malee's omdat het hier zo mooi is! Op vrijdag zijn we naar 'The Caves' gegaan. Onder leiding van een niet al te goed engelssprekende guide (don't forget the guide) zijn we de grotten door gegaan. Het waren grote grotten met kleine doorgangen waar wij net door pasten met ons bealigen:P. Prachtig omal die druipstenen te zien(en vleermuizen en spinnen ieeek). Na even lekker lokaal gegeten te hebben; voor de verandering maar weer eens ' flied lice' (*fried rice; is zo'n beetje ontbijt, lunch en diner), hebben we nog een tempel bezocht. Ze hadden tegen ons gezegd dat het ong. vijf minuten lopen was vanaf Malee's maar dat van die 400 traptreden omhoog voor het gemak maar achterwege gelaten. Natuurlijk sportief als we zijn zijn we er bij op gesprint met een prachtig uitzicht als beloning! 'S avonds werden we door onze duitse buren uitgenodigd voor een echte Thaise barbecue :). Het halve bungalow park bleek te gaan (das snel klaar want het is hier erg rustig). Met zijn allen in een taxi naar Chiang Dao.De barbecue was eigenlijk een soort gourmetten, erg leuk! Daarna op het park nog even een afzakkertje gedronken met de duitse buurtjes en een potje mensch erger dich nicht gespeeld: het ons al bekend spel (ja julbert heeft glansrijk gewonnen, als een ninja over het bord).

'Niemand'
Jullie kennen vast de reclame van niemand wel (nuon). Niemand is bij ons een geliefd ouwehoer object die ook daadwerkelijk als persoon wordt gezien. Gerda liet zich als eens een keer per ongeluk ontvallen; 'ik vind Niemand lief' en zo zijn er nog vele andere leuke voorbeelden: 'Nee, die hond is van niemand, he ja niemand heeft vast heel veel dieren', 'niemand is mijn vriend' en als we iets niet weten dan kunnen we altijd niemand vragen; want die weet immers alles wat anderen niet weten:P

29 oktober. Dit was ons laatste dagje bij Malee's. We hebben er een ultiem relaxdagje van gemaakt (lezen, beetje in het zwembad dobberen, mens erger je nieten, eten en ga zo maar door)..

Op zondag 30 oktober hebben we onze reis vervolgt (richting Fang). Julbert ging redelijk fanatiek van start en maakte daarna een redelijk fanatieke zweefduik richting asfalt. Na de nodige scheldwoorden krabbelde 'de alde' wer oerein, gelukkig viel het mee. Julbert werd meteen opgevangen door de zorgzame thai die aan de weg zaten en de plekken werden behandeld (lekker met jodium en een lokaal kruidje: beiden prikten erg :P). We zijn ondanks alle vertraging na 37km bij een prachtig resort gekomen: centerparcs in het echt! Zie foto's. Hier kwamen we twee Thai uit Bangkok tegen, ze werkten beiden in het zelfde hotel maar door de wateroverlast was dat tijdelijk dicht. Vandaar dat ze Bangkok ontvlucht waren. We spraken met hen af om 's avonds samen te dineren (gezien we ook de enige gasten op het hele park waren). Het dineetje was erg gezellig en we hebben zelfs nog wat woordjes Thai geleerd :).

Vandaag (maandag 31 okt.) zijn we weer vroeg op weg gegaan. Na een lange klim van vijf kilometer en een prachtige afdaling van 10 kilometer was het tijd voor wat drinken. Tijdens het drinken heeft Gerda de route even verder bestudeerd en wezijn daarna verder gegaan. Na 7 kilometer kwamen we erachter dat het routeboekje nog bij onze drinkplaats lag... :S. Er zat maar een ding op: terug. Dus weer 7 kilometer terug en weer verder dat kwam dus neer op 14 kilometer extra. Balen maar het boekje vergeet Gerda nooit weer. (' even voor het beeld' : Julbert fietst voorop, baalt als een stekker en trapt stevig door. Gerda volgt op tientallen meters afstand, nog meer de smoor in.) Uiteindelijk, na 63km en aan onze linkerhand Birma, toch netjes om half drie aangekomen in Fang. Toen we 's avonds vroegen waar een goed restaurant was, werd weer alles in werk gesteld om die te vinden. Er ging zelfs iemand van het hotel op een scooter op verkenning. We hebben heerlijk gegeten. De totale fietsafstand in vier dagen is nu 225 km. Morgen wordt de reis vervolgt naar Ta Thon.

Jolanda

Niemand vind jullie verhalen leuk:)
Al heel wat kilometertjes in de benen! respect!

theun B.

Mooie verhalen. 't Is maar goed dat jullie fietsen want er wordt onderweg heel wat afgebunkerd!

wytze

Over 2 jaar de 11 stedentocht maar een keer??

Eelke

Wauw! Ik ben echt vèt jaloers.... En Malee heeft er dus ook nog een zwembadje bij?
Mooie fietsjes ook hoor! En waar hebben jullie na Malee's overnacht? In het Chiang Dao Hill resort? Jammer dat het prachtige hotel met de karaokezingende eigenaar en de in het restaurant rondrennende rat niet meer open is. Dat was echt een TOP-plek die 'niemand' wil missen.

Veel fietsplezier! Ik kijk uit naar het volgende verhaaltje!

Wendy

Heey avonturiers!

Jullie verhalen klinken allemaal super enthousiast. Wordt er helemaal vrolijk van als ik het lees. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben :-) En groot respect voor de hoeveelheid kilometers die jullie al in jullie beentjes hebben! Geniet er lekker van en ik volg jullie op de voet :D

Liefs Wendy

aukje rijpma

hallo jongelui jullie verhalen klinken wel super hoor! als je het leest krijg je er al zin in. Alleen dat fietsen lijkt me wel erg. Wens jullie nog veel suc6 en ik blijf jullie wel volgen achter de computer. Das wel zo gemakelijk.
liefs aukje

Annemieke

Ta THON???? hahaha

EJ

He julbert en gerda wat is het leuk om jullie zo te volgen vie het net.
mooie foto's en verhalen super hoor.
elke keer als ik ff tijd heb en ik zit achter de pc dan lees ik met plezier jullie avonturen en daar na de foto's er achter aan bekijken. toppy.
veel plezier en geniet van deze reis.
Gr E-J.

nico

he super ouwe en gouwe. bin trots op jim
ik zie julie bovenbenen al helemaal groeien.
Ik wens julie verder veel plezier.