“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Nat Bangkok en droog Chiang Mai

Hey mensen! Hier weer even een update! Geniet! Dinsdag 18 oktober zijn we op pad gegaan om de eerste (door onze reisleiders op afstand) aangeraden fietswinkel te zoeken. Na een eind gelopen te hebben door het drukke Bangkok (elke keer als we overstaken even checken of beiden nog leefden :P) kwamen we in de goede buurt (stel u voor een kakelbonte buurt met honderden kleine auto(onderdelen), motoren en fietswinkeltjes. Helaas hebben we zelfs na aanwijzing door een local het juiste winkeltje niet kunnen vinden. We besloten dan maar met de bus naar de hotspot te reizen: MKB shoppingmall... en wat voor shoppingmall: alles waar TE voor staat was hier van toepassing TE groot, TE schoon, TE veel winkels super dus! We hebben ons eerst te goed gedaan aan een heus Subwaybroodje :) Helaas werd het ook Gerda iets TE veel en heeft ze haar sporen in Bangkok nagelaten.., we zijn maar weer naar het hostel gegaan waar gerda even een powernap nodig had:P. Woensdag 19oktober hebben we een relaxxx dagje gehad, lekker lezen in het park, wat wandelen en we hebben het legendarische broodje TUK gehad :), tijdens ons verblijf aldaar werden wij verrast en ingesloten door een enorme hoosbui, zo erg dat we bijna bang waren dat de zandzakken, die bij de Chao Praya rivier liggen ter bescherming ,zouden doorbreken..., gelukkig gebeurde dat niet maar de hele straat kwam wel blank te staan. Ondanks dat we ingesloten zaten werd het toch gezellig bij Tuk! :). Donderdag 20 oktober. Vandaag de toerist uitgehangen. Eerst op zoek gegaan naar wat hier bekend staat als "the big buddah".. Na een eind gelopen te hebben aan de hand van de kaart en ons JulbertJulbert konden we het helaas nog niet vinden en waren we genoodzaakt het te vragen. We hebben gevraagd bij een van de beveiligingsposten, waarvan het hier wemelt vooral in de buurt van belangrijke gebouwen. De beveiliger wist het niet maar zoals een goed Thai betaamt vragen ze net zolang in de rondte tot iemand het wel weet. Wij kregen een persoonlijke bewegwijzer (in uniform) die een eind met ons mee liep en echt zeker wou weten dat we het nu zouden vinden (lees: kijkt je na tot je er bijna bent:P). De big buddah bleek een reusachtig gouden gestalte van z'on 45 meter hoog, erg indrukwekkend (zie foto). We zijn ook nog even geheel tempel vriendelijk (bedekte knieen) binnen gaan kijken, mooi versierd vooral veeeel goud. Daarna richting een aantal andere bezienswaardigheden gelopen, een daarvan was een paleis, huge!! We besloten even een wandeling te maken door de tuin van het paleis en daarna zijn we richting dierentuin gegaan. Omdat de entree geweldig binnen ons budget pastte (100 bath p.p is ongeveer 2.50 euro daar kan Emmen nog een voorbeeld aan nemen) besloten we er even en kijkje te nemen. De eerste indruk was een niet al te beste; geen beest te zien en vooral heel veel irritante kermisattracties met irritante geluidjes (zelfs zo erg dat Julbert in staat was wat handgranaten aan te schaffen om er een einde aan te maken). We besloten dat het vast een dierentuin was met gebrek aan dieren (hoor de nodige klachten) maar wouden toch wel ff een rondje wagen. Nou dat hebben we geweten..: er kwam geen einde aan! Het bleek gewoon een supergroot park met zoveel dieren dat we niet eens overal geweest zijn... zo ziet men maar weer. Na de dierentuin zijn we, geheel op eigen kracht, met de bus terug gegaan naar ons hostel (we verbazen onszelf er steeds weer over hoe makkelijk dit gaat). We waren nog maar net uitgestapt en liepen over de stoep toen we door een boos uitziende politieagent gemaand werden de stoep vrij te houden en aan de kant te gaan staan. Pas toen we daar stonden drong het tot ons door dat niet alleen het gehele voetgangersvolk maar ook al het verkeer aan de kant werd gehouden (wat echt BIZAR is in the middle of Bangkok rond 18u 's avonds (spits)... Wat bleek? The Royal Family kwam door (stel je voor 1 auto met the family en een stuk of 30 beveligingsauto's), wat een aanzien, we hadden beide nog nooit zoiets bizars meegemaakt, kippenvel. 'S avonds hebben we ons te goed gedaan aan heerlijke voetmassage :). En daarna weer een ijzingwekkend potje mens erger je niet (vaste prik) wat Gerda weeer gewonnen heeft (het staat nu 10-5). De douches hier in het hostel zijn niet super en al menig suggestie (of klacht) was gevallen; geen warm water, haakjes zouden wel handig zijn en een spiegel ook. Tot onze verbazing ontdekten we vandaag op kortere afstand van onze kamer twee andere in onze ogen hypermoderne douches: compleet met warm water, haakjes, een spiegel en een echt werkend zeeppompje: u begrijpt onze dag kon niet meer kapot:P Vrijdag 21 oktober. Vandaag hebben we besloten wat dingen te gaan regelen vanwege ons vertrek uit Bangkok op zondag. Het begon allemaal met een baalmomentje want na ons ontbijtje van 120 bath (=3.00 dus 1.5 p.p) bleken we 1000 bath (25euries) te missen. We kwamen er al snel achter dat we in plaats van 120 bath 1020 bath neergelegd hadden voor het ontbijt. We zijn terug gegaan en hulde aan de thai van het restaurant we kregen de 900 bath terug! Die dag hebben we verder rustig aan gedaan. We moesten even een ticket naar Chiang Mai regelen en ook een airport transfer. Hierna zijn we weer naar het grootste winkelcentrum van Bangkok: MBK geweest. Na een heerlijke lunch (een orginele MC thai) was het tijd om de film te kijken die we niet konden zien omdat Gerda niet zo fit was: The Three Musketeers. Een bijzondere ervaring. Voor € 5 pp zaten we vip. Maar dan ook echt VIP. De stoelen waren verstelbaar, zaten 2 aan 2, met kleedje. Dit vanwege de vriezende airco. Zo kon je het nog net warm houden. Voor de film moesten we eerst even op staan. De thai zijn nogal nationalistisch, dus het volkslied moest worden gezongen. Een bijzondere ervaring! Nu was het Julbert zijn beurt om met barstende koppijn de film te verlaten. De vloek van de MBK? Zaterdag 22 oktober hebben we een boottrip gemaakt op de Chao Praya rivier. We kochten een dagticket en hebben hier ook goed gebruik van gemaakt. Onderweg zijn we een paar keer uitgestapt. Eerst om een kapper te vinden voor Julbert's veel te lange haar. Het wapperde hem bijna in de ogen;) Standje 2 van de tondeuse heeft dat opgelost. Verder hebben we een groot tempelcomplex bekeken. Erg leuk en natuurlijk weer alles goud wat er blinkt. Zondag 23 oktober zijn we naar het mooie Chiang Mai gevlogen. De bus was ook een optie, maar die reed zover om dat we het niet zagen zitten. De trein reed nog niet vanwege de wateroverlast. Van diezelfde overstromingen hebben wij trouwens weinig tot geen last gehad. We zaten elke keer hoog en droog. Hier in Chiang Mai is het water al lang weg (het zit immers nu in Bangkok). Na een lange vlucht van 1,1 uur kwamen we s'middags rond 16uur bij ons guesthouse aan. De super lieve gastvrouw wees ons de kamer. Julbert ging vol enthousiasme op bed zitten maar klapte met zijn kaken op elkaar, zo hard was dat ding. Het is feitelijks een plank met een laken. Wat verlangt hij naar zijn Auping thuis. Die avond gingen we over de indrukwekkende zondag markt lopen. Overal prullaria en geen opdringerige thai. Een verademing. Bij thuis komst bleek Julbert de sleutel verloren te zijn ("Kost een rib ut mien lyf!"). Bleek uiteindelijk 50 bath te kosten wat neer komt op €1,25. Een opluchting. Maandag 24 oktober zijn we op fietsenjacht gegaan. Chiang Mai is namelijk het startpunt van onze fietsreis. En na een lange wandelddag hebben we de juiste fiets gevonden (Nee, geen Giant en nee, ook geen waterfiets;)) Uiteraard hebben we net zo lang onderhandeld totdat we een specialprice kregen voor de fiets met toebehoren. We zijn er erorm blij mee en zetten binnenkort een foto hiervan op de site! (Het is wel een Merida). Nogmaals bedankt voor alle reacties, we lezen ze met veel plezier! Liefs van ons.

antsje en lammert

Prachtich jimme reisferslach te lêzen, genietsje der fan dogge wij hjir êk.
Wij hawwe krek bij de noarske kust lâns west mei de
Hurtigruten, ek fantastisch.

Feikje en Jolanda

hoi hoi!

leuk verhaal!!! weer van genoten. Hier alles goed. Zaterdag Bren zijn verjaardag gevierd inclusief een nussie arumers. Gingen maximaal! en zo te lezen doen jullie ook maximale dingen! top!

X

Monique

Hey!

Leuk om weer een verhaal te lezen! Sommige dingen hoor je jullie letterlijk zeggen. :)

Groetjes Monique

renske

jeetje wou ook wel zo,n reisje maken maar doe het dan maar door jullie
voorzichtig aan maar liefs Renske

Linda

Hoi Julbert & Gerda,
Leuk jullie eerste belevenissen te lezen! Heb jullie reisblog even opgespeurd, ben namelijk errug nieuwsgierig naar de (water)stand van zaken op het moment in Thailand..... Wij gaan zondag namelijk die kant op. Jullie durven het aan om op de fiets het avontuur aan te gaan, dat geeft ons moed!
Zet ' em op en genietse!
Groetjes vanuit Yogyakarta, Java

Klaas

Ja ja alweer een reactie!
Het klinkt alweer top, naast de wat domme dingen zoals teveel geld geven! Was jij niet accountant, Julbert??
Daarnaast nog een vraagje, hebben jullie maar 1 fiets gekocht?? Zo staat et in het verhaal namelijk! Wie rent er dan achteraan of is het een tandem????
Nou veel fiets plezier!

Kusjes

Eelke

Woaahh, echte Merida's, nu kan het echt niet meer stuk. Fotoos!

Erg leuk om dit allemaal te lezen, grappig om te lezen dat jullie nog naar MBK zijn geweest :-)

Wij hebben onze eerste nachten in Bankok volgens mij ook in de sawasdee smile inn gezeten. En ook nog eens met dezelfde slechte douches, haha.

Maar, tjeemig de peemig wat een water daar, maar goed dat chiang mai een beetje hoger ligt. Wanneer stappen jullie op? Het is een leuk proefritje om de berg op te gaan van waar je chiang mai van bovenaf kan zien (best wel hoog en steil). Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, zo kom je de bergen verder voorlopig nog niet tegen.

Veel plezier en ik ben benieuwd naar meer!

Nynke & Harmen

Klinkt weer top neefje (en Gerda)! Geniet ervan!

theun b

Dat Julbert het verschil tussen 120 en 1020 niet ziet......???!!!! Wat hebben jullie voor die fietsen betaald!? Vandaar dat die mensen allemaal zo vriendelijk voor jullie zijn.
'k Ben benieuwd naar de volgende belevenissen.
Sterkte